Interview bestuurslid David Balhuizen

15 augustus 2024
David Balhuizen

David startte zijn werk in sociaal ondernemen in 2008 in Londen bij Belu Water en Divine Chocolate, waar hij ervaring opdeed in marketing, strategie en operations. In 2017 werd hij algemeen directeur en partner bij Fun Forest, waar hij de groei aanzwengelde en de impactstrategie professionaliseerde. Nu ondersteunt hij groeiende sociale ondernemingen.

Waarom vind jij De Code belangrijk?

De Code is belangrijk omdat het helder aangeeft dat een bedrijf zijn missie serieus neemt en deze vooropstelt in de keuzes die ze maken. Het zorgt voor herkenbaarheid en bundelt krachten. Ik vind het ook heel belangrijk dat er een community wordt gebouwd van gelijkgestemde.

Wat is jouw rol binnen het bestuur van De Code?

Ik houd me vooral bezig met de review board. De review board toetst nieuwe aanmelders die lid willen worden van het register. Hoewel ik zelf niet in de review board zit, zorg ik ervoor dat het proces soepel verloopt en dat ze alles hebben wat ze nodig hebben. Omdat we een redelijk kleine organisatie zijn, denk ik ook op andere vlakken mee. We hebben echt een ‘can-do’ mentaliteit, en iedereen in het bestuur heeft zijn eigen specialisme. Bijvoorbeeld, samen met Pjotr heb ik meegedacht over het herdefiniëren van de principes waaraan bedrijven moeten voldoen om in De Code opgenomen te worden. Deze principes, die vijf tot zes jaar geleden zijn opgesteld, waren toe aan een herformulering en moesten worden aangepast aan de huidige tijd. Het was een plezier om samen te werken met mensen die het onderwerp vanuit verschillende invalshoeken benaderen.

Waar word jij blij van – in de context van het werk van De Code? Op welke momenten denk jij: Wat mooi dat ik toch in het bestuur van De Code zit.

Wat me blij maakt is samenwerken met plezier, iedereen in het bestuur heeft zijn eigen waardevolle inbreng. Elk lid van de review board brengt een ander perspectief dat leidt tot rijke discussies. Het geeft een goed gevoel als we met een klein team iets voor een grotere gemeenschap kunnen betekenen. En natuurlijk vind ik het geweldig wanneer nieuwe leden zich aansluiten. Dan denk ik: ‘Yes, de club groeit!’

Welk vooroordeel over impact/sociaal/impact first ondernemen zou jij de wereld uit willen helpen?

Een veelvoorkomend vooroordeel is dat je geen geld mag of kan verdienen met sociaal ondernemen. Hoewel winst niet het hoofddoel is, is een gezond bedrijf wel essentieel om langdurige impact te kunnen maken. Soms moet je een balans vinden tussen het bouwen aan je bedrijf en het leveren van impact. Succesvol ondernemen is meer dan alleen een missie hebben. Om op de lange termijn impact te kunnen blijven maken moeten het verdien model en het impact model elkaar bij groei blijven versterken.

Wat gun jij alle sociaal ondernemers in NL?

Alle ondernemers willen vaak boven alles één ding: sales. Ik wens sociaal ondernemers dan ook succes met hun commerciële activiteiten en dat ze zichtbaar worden in de markt. Het is geweldig als je je aansluit bij De Code, omdat je met meer zichtbaarheid en onderscheid en nieuw verhaal hebt te vertellen aan je markt. Verder wens ik sociaal ondernemers de wijsheid om ook aan jezelf te denken. Als je niet goed voor jezelf zorgt, kun je ook niet goed voor de mensen om je heen en in je bedrijf zorgen.

En hoe bedoel je precies “zorg goed voor jezelf”?

Neem rust, vraag om hulp en investeer op tijd in je organisatie. Veel startende sociaal ondernemers denken dat ze geen geld horen uit te geven, maar investeren in jezelf en je bedrijf is belangrijk. Vraag collega’s om hulp of zoek steun bij collega ondernemers. Denk niet dat je alles zelf kunt, want niemand kan dat. Het is cruciaal om mensen om je heen te verzamelen die je kunnen ondersteunen in de dingen die jij niet goed kunt of niet leuk vindt om te doen.

Dat is inderdaad iets wat veel gebeurd!

Ja, vooral bij jonge of beginnende ondernemers. Er is de valkuil te denken dat je alles zelf moeten doen, vooral als je een beetje succes begint te boeken. Terwijl het juist belangrijk is om snel mensen om je heen te verzamelen die je kunnen ondersteunen in de dingen die je niet goed kunt. Mooi bruggetje ook naar Webmastery. Ik vind het vaak moeilijk om iets op social media te posten, omdat ik bang ben niet alles goed te zeggen. Toch is social media voor veel groeiende bedrijven cruciaal. Het kan daarom nuttig zijn om een leuk bedrijf in te schakelen, zoals Webmastery!